Pedagogische kwaliteit
De pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidster en maakt hiervan een verslag. Hier kunt u enkele citaten uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit van Marina Molenaar.
" Er zijn deze morgen vier kinderen, waarvan twee kinderen van 1 jaar. Eén jongetje is bijna 4 jaar en oefent inmiddels al op zijn nieuwe basisschool. Hij is hier zichtbaar trots op als ik ernaar vraag en hij
voelt zich ook al heel groot. Hij vraagt Marina of hij mag helpen om de fruit borden op de tafel neer te zetten. Dit mag en het gaat prima. Ondertussen kletst hij heel gezellig over van alles en nog wat! Wanneer hij later een beker omstoot aan tafel, zegt hij zelf al “kan gebeuren” en hier hoor ik Marina terug! Marina reageert er in haar handelen dan ook heel ontspannen op: rustig wordt het opgeruimd en het jongetje krijgt een andere beker."
" De sfeer is warm, gemoedelijk en gezellig, zoals altijd in Thuishuis Camion. Marina zorgt hiervoor, door duidelijk, sensitief en responsief naar de kinderen te zijn. Zo geeft ze de kinderen in het voorbijgaan geregeld even een aai over de bol en reageert ze passend op opmerkingen en signalen. Bij een vraag als “Marina?” antwoordt ze liefdevol met “Ja schat”
" Marina heeft een fijne band met de kinderen, ze kent hen goed. De kinderen voelen zich op hun gemak, voelen zich thuis. Dit is ook goed te merken aan de wijze waarop gesprekken gevoerd worden door het jongetje van bijna 4 jaar: het gaat er zo vertrouwd aan toe, dat het haast lijkt alsof hij met zijn moeder aan het praten is. Als ik dit zeg, geeft Marina aan, dat dit ook zo voor haar voelt: ze voedt de kinderen net zo op als haar eigen kinderen. "
" Na een uitgebreid fruitmoment, waarbij iedereen aan de grote tafel zit, volgen de crackers, het hoogtepunt van de dag volgens Marina. Alle kinderen genieten hiervan en er wordt de tijd voor genomen. De sfeer is gezellig. Daarna volgen de puzzels, ieder kind krijgt een puzzel op geschikt niveau. Het jongetje van bijna vier wil graag een hele moeilijke puzzel doen, van “wel 100 stukjes”. Hij gaat de puzzel samen met de stagiaire maken en hij meldt nog even aan Marina: “Hij is heel moeilijk he?”, waarop Marina zegt: “Hij is hartstikke moeilijk” en dit wilde hij even horen, hij glundert en is trots!