Terug

Taalontwikkeling bij kinderen

Om de kinderen zoveel mogelijk te kunnen bieden volgt Ria regelmatig bijscholing. Ze heeft onder andere een training gevolgd om de taalontwikkeling van kinderen optimaal te stimuleren.

TINK (Taal en Interactievaardigheden in de Kinderopvang)

De leidster is in het Thuishuis de hele dag met  kinderen bezig. De manier waarop ze met de kinderen omgaat, bepaalt in hoge mate of zij zich prettig en gezien voelen in de groep. Of ze hun eigen keuzes volgen en vol initiatief aan de slag gaan, en of ze lekker en betrokken spelen - alleen of met andere kinderen. Dit Thuishuis biedt voor ieder kind die leuke en leerzame opvangomgeving.

Om kinderen nog meer te kunnen bieden heeft Ria een uitgebreide training taal,- en interactievaardigheden gevolgd, TINK. Bij deze training ligt de nadruk op vaardigheden die tijdens de interactie, de omgang met kinderen in de groep gebruikt worden. De manier waaróp deze vaardigheden toegepast worden, dus hóe er precies gehandeld wordt, is doorslaggevend om te zorgen voor kwaliteit. Taal is hierbij heel belangrijk. Want een voorwaarde voor goede, stimulerende interacties is correct, rijk taalgebruik van leidsters. De manier waarop er tegen een kind gepraat wordt, vult de interactie in, geeft het “kleur”. Kinderen leren taal voornamelijk in contact met volwassenen en daarom is het dus belangrijk dat deze volwassenen een taalvaardigheid hebben van goede kwaliteit. Wat leidsters precies zeggen en doen in vroege jaren, werkt nog jaren door op de taalvaardigheid van kinderen. En deze verrijkende contacten hebben een positieve invloed op de ontwikkeling van de kinderen!