Terug

Activiteiten

Bij Thuishuis Klavertje 4 wordt gewerkt vanuit de ideeën van Reggio Emilia, maar wat betekent dat in de praktijk?

Bij Thuishuis Klavertje 4 kunnen kinderen veel ontdekken en creatief bezig zijn. Ik lees met de kinderen veel boekjes: prentenboeken, maar ook informatieve boeken en fotoboeken. We bekijken bloemen, dennenappels, regendruppels, molshopen, konijnen, paarden, auto’s, vliegtuigstrepen, helicopters, sprinkhanen, groentenhapjes, broodbeleg, muziekinstrumenten, de boerderij (met alles er op en er aan) lieveheersbeestjes, boomschors, ziek zijn en beter worden, regenbogen enz. enz. en praten over alles wat we zien en wat ons bezighoudt. 

Op het moment dat er sneeuw valt, gaan we daar over praten, bekijken we het en ontdekken de kinderen wat het is, door er mee te spelen en niet omdat de kalender aangeeft dat het winter is….  

Ik bied kinderen verschillende materialen aan om mee te experimenteren. En door er telkens mee bezig te zijn ontwikkelen ze zich vanzelf. Ze zien van elkaar mogelijkheden of door iets wat toevallig gebeurt. Zo geef ik de kinderen bijv. papier, potten verf en kwasten. Als een kind de achterkant van de kwast in de verf doet en daarmee over het papier gaat tekenen, laat ik het gewoon gaan. Het kind zal zien dat de andere kinderen de andere kant van de kwast gebruiken en zal dat dan ook uit gaan proberen. Daarentegen vinden die andere kinderen het misschien wel leuk om het effect te zien van het tekenen met de achterkant van de kwast.

Soms geef ik ook andere materialen om mee te verven: tandenborstel, spons, nagelborstel of wattenstaafjes. Alles geeft een ander effect op het papier of op bijv. behang, ribbelkarton of op het raam. En wat is er nu leuker dan met je vingers door de nog natte verf te gaan of spontaan handafdrukken te maken.

Vieze handen zijn niet erg, die kunnen gewassen worden.

Iets wat ook favoriet is om te doen is het spelen met rijst. In de deksel van een schoenendoos of een dienblad krijgen de kinderen rijst en verschillende bakjes, flesjes, trechters, eierdozen en dekseltjes.
Ze kunnen zich hier soms wel langer dan een uur mee vermaken: en maar overgieten van het ene in het andere bakje en weer terug. Het gevolg is wel dat de hele vloer bezaaid is met rijst, maar succes verzekerd!

In de Thuishuistuin zitten heel veel regenwormen, die telkens weer uitgebreid bekeken worden: hoe zien ze er uit (allemaal ribbeltjes en er zit vaak een verdikking in), hoe bewegen ze zich voort en hoe kruipen ze weer in de grond. Soms zien we groten (de papa en mama) en soms een heel kleintje (het kindje). Er worden hele verhalen bij verzonnen. De kinderen bedenken er steeds wat anders bij. Zo werden er eens dennenappels bij gelegd: “Misschien kruipen ze daar wel in?” Na 10 minuten keken ze weer en…. de regenwormen waren er niet in, maar wel onder gekropen.

Elke dag voeren we de konijnen brokjes en geven we ze gras, paardenbloemen of hooi. Zelfs de kleinste kinderen (die net zelf kunnen kruipen) plukken grassprietjes en brengen die naar de konijnen. Ze helpen ook heel goed onthouden dat de konijnen en de schapen gevoerd moeten worden. Als ze de schapen horen, zeggen ze al: “Ik denk dat Wollie en Dromertje (onze schapen) honger hebben, zullen we ze even hooi geven?” De kinderen voelen zich medeverantwoordelijk.

Elke dag maken we een verrassingstas open. Hierin zit steeds iets anders. 
Soms een (nieuw/bieb) boek, soms blokken, grote of kleine lapjes stof of het kunnen bijv. ook lege doosjes zijn. De kinderen mogen zelf meedenken wat je er mee zou kunnen doen. Je zou ze kunnen verven of beplakken, maar je kunt er ook iets indoen en wat dan? Door zelf te passen en te meten ontdekken ze zelf wat er wel en niet in past. En je kunt doosjes ook stapelen en weer omgooien. Volwassenen zijn geneigd in één richting te denken, kinderen zien veel meer mogelijkheden! En doordat kinderen de vrijheid krijgen zelf te ontdekken, krijgen ze meer zelfvertrouwen.

Het is elke dag weer leuk om te zien wat kinderen inspireert en daar word ik weer door geïnspireerd!