Pedagogische kwaliteit
De pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidster en maakt hiervan een verslag. Hier kunt u enkele citaten uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit van Marjan Visscher
Marjan zorgt altijd voor een ontspannen sfeer en dit is fijn. Ze is rustig naar de kinderen toe en geeft hen de ruimte om te ontdekken: zo wil een jongetje hamertje tik eerst op het vloerkleed proberen. Marjan geeft aan, dat dit vast niet wil, maar biedt hem de gelegenheid dit zelf te ervaren.. wat vervolgens ook gebeurt!
Marjan heeft een fijne band met de kinderen. De baby trakteert haar geregeld op een stralende lach en het jongetje M. is zichtbaar vertrouwd met haar. Ze is sensitief en responsief, voert leuke gesprekken met hem. Bij het uitzwaaien van zijn vader neemt Marjan hem op de arm en vertelt ondertussen: “Papa is op de fiets”…en als het jongetje dan wijst: “Ja…ja het is nat, ik zie het!
Er heerst al herfstsfeer in Thuishuis Oole: Marjan heeft mooie herfstattributen en knutselwerken neergezet. Op een kastje met prachtig herfstkleed staat een schaal met bladeren, een lampionnentakje met (nep)kaarsjes eromheen en erboven geknutselde paddenstoelen. Bij knutselwerken vindt Marjan het belangrijk, dat het werk ook echt van het kind zelf is. Ze wijst hierbij op spinnen aan de waslijn: gemaakt van ronde zwarte bordjes en zwarte stroken papier als poten.. prachtig! Als een kind twee poten genoeg vindt, dan is dat prima, dan is het niet goed dit te veranderen.