Pedagogische kwaliteit
De pedagoog van Coöperatie Thuishuis brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidster en maakt hiervan een verslag. Hier kun je enkele citaten uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit bij Thuishuis Sterre.
De sfeer waar Alie voor zorgt in Thuishuis Sterre is ontspannen en warm, de kinderen hebben een vertrouwde band met Alie, ze voelen zich echt gezien en begrepen. Alie handelt dan ook sensitief responsief, ze reageert passend op de signalen en opmerkingen van de kinderen. Wanneer een jongetje roept: “Kijk Alie…” (en hij laat een toren van duplobloemen zien), reageert Alie met: “Oh allemaal bloemen, die gaan we even tellen” en samen tellen ze de bloemen.
Alie voelt ieder kind goed aan, juist omdat ze hen door en door kent: zo weet ze dat een meisje moe is en ze neemt haar dan ook even lekker bij zich. Later, als een baby in de box onrustig is, zet Alie haar in de “babyschaal” op de trip trap stoel, omdat ze weet dat deze baby graag bij iedereen in de buurt zit. En inderdaad doet dit haar goed, ze wordt rustig en kijkt rond wat ieder doet: geweldig om te zien gebeuren!
Alie verwoordt veel aan de kinderen, ze zorgt hiermee voor rust en duidelijkheid; zo vertelt ze wanneer ze de ruimte even verlaat om iets te pakken. Ook tijdens kleine aanvaringen spreekt ze duidelijk uit wat ieder kan doen: “Zullen we het samen oplossen?” of “Nee, afpakken doen we niet, dan moet je even vragen..” en “We zouden niet slaan…dan geef je haar een ander boekje”.
Alie verwoordt ook heel duidelijk de ervaringen van ieder kind: als een jongetje de auto op de grond gooit die een ander jongetje aan hem geeft, legt Alie uit: “Ik denk dat hij nog boos is” en zo geeft ze betekenis aan de aanwezige emotie en daarbij meer diepte aan het contact tussen de twee jongens.
Alie biedt de kinderen ook de rust en ruimte om zelf te (leren) praten en probeert hen dan ook altijd te begrijpen: zo vraagt ze of een jongetje “aaien” bedoelt, maar na doorvragen merkt ze dat hij “draaien“ probeert te zeggen! Door dit op juiste wijze voor hem te herhalen, krijgt het jongetje de juiste feedback en zal hij de volgende keren het woord steeds beter uit gaan spreken!
In Thuishuis Sterre besteedt Alie aandacht aan het volgen van vaste afspraken en rituelen, zo weten de kinderen precies wat de bedoeling is. Een duidelijke afspraak op het gebied van opruimen is, dat wanneer de kinderen met iets anders willen spelen, ze eerst gebruikte spullen opruimen…dit doen ze keurig! Ook het afscheid nemen is zichtbaar een bekend ritueel, alle kinderen zwaaien een vader uit en ook als ik wegga, zie ik een rijtje vrolijke gezichten voor het raam staan: herkenbaar voor de kinderen en tegelijkertijd een onvergetelijk plaatje…!