Pedagogisch beleid
In dit pedagogisch beleidsplan kunt u een beeld krijgen hoe er gewerkt wordt in Thuishuis de Torteltuin.
Pedagogische kwaliteit
De pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidster en maakt hiervan een verslag. Hier kunt u enkele citaten uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit van Martine Haasdijk
Martine is rustig in haar contact met de kinderen, wat zorgt voor een ontspannen sfeer. Het is duidelijk dat ze de kinderen allemaal goed kent, ze vertelt over hen en hun thuissituaties. Er heerst een vertrouwde band tussen Martine en de kinderen, ieder is op zijn gemak en mag zichzelf zijn, heel fijn om te zien!
Martine is sensitief responsief, ze reageert passend op de signalen en opmerkingen van de kinderen. Juist omdat ze hen door en door kent, begrijpt ze hen meteen goed en kan ze steeds op juiste wijze reageren. Zo zegt J. (op zijn manier) “grote lepel” en ziet Martine meteen wat hij bedoelt: op de slab van de overbuurvrouw staat een lepel! “Ja”, zegt ze, “dat is een grote lepel hè..?
Ze is communicatief, praat op vriendelijke, positieve en rustige toon tegen de kinderen. Ze legt hierbij veel uit en verwoordt wat er gebeurt of gebeuren gaat. Ze zorgt op deze manier voor duidelijkheid, waardoor de kinderen goed weten waar ze aan toe zijn.
Martine heeft voor de baby’s een schrift en na het eerste jaar gaat ze over op een plakboek. Hier plakt ze knutselwerkjes en foto’s in en noteert er leuke opmerkingen bij: een geweldige herinnering voor later!