Terug

Pedagogische kwaliteit

De pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidsters en maakt hiervan een verslag.

Als team blijven wij onszelf constant ontwikkelen d.m.v. scholingen, trainingen en cursussen die Hiltsje ons aanbiedt.
Zo onderhouden wij jaarlijks onze EHBO, en BHV cursussen om zo goed mogelijk passende hulp te bieden aan de kinderen wanneer dit nodig is, in welke situatie dan ook.

We zijn we naar een training geweest over "opvallend gedrag" bij kinderen welke zeer interessant was. Herkennen en inspelen op het handelen van een kind. Ieder kind is uniek en heeft een eigen benaderingswijze nodig.
Binnenkort gaan we de cursus "boost je communicatie" volgen. Goede communicatie met zowel het kind als de ouders is erg belangrijk. We willen zo transparant mogelijk zijn, alles kan en mag besproken worden, in het volste vertrouwen.

De pedagoog brengt jaarlijks een bezoek van 2 tot 3 uur aan een Thuishuis tijdens openingstijden. Ze kijkt dan naar het pedagogisch handelen van de leidsters en maakt hiervan een verslag. 
Hieronder kunt u enkele uitspraken van de pedagoog uit dit verslag lezen die een indruk geven van de pedagogische kwaliteit van Hiltsje en haar team. 

" Er heerst een gemoedelijke sfeer in het Thuishuis, de kinderen zijn zichzelf en Hiltsje is daarbij sensitief responsief naar hen toe: ze is betrokken en reageert steeds passend op signalen of opmerkingen van de kinderen. Ze houdt ieder kind goed in de gaten en zo weet ze, zonder dat een kind hulp vraagt, dat het hulp nodig heeft en vraagt ze: ”Wil het niet L. ?” terwijl het bewuste meisje een vormpje probeert open te maken waar klei in zit. Het meisje zegt “nee” en dan helpt Hiltsje haar. Ook de beleving en ervaringen van een kind merkt Hiltsje op en benoemt deze, zoals tijdens het aaien van de hamster, ze geeft dan aan: “Lekker zacht hè.. “. Een mooi voorbeeld van het versterken van de interactievaardigheid “sensitieve responsiviteit” door het te ondersteunen met taal! " 

" Hiltsje vertelt dat ze veel zaken laat gebeuren zoals het komt en dat is prima, zolang ze wel weer op vaste punten en rituelen uitkomt en dit is absoluut het geval. Hiltsje zorgt voor duidelijkheid door steeds vaste momenten in te bouwen, die ze ondersteunt met bekende rituelen. Zo gebruikt ze dagritme kaarten, die ze geregeld samen met de kinderen bekijkt. Om de beurt mag een kind het poppetje Boer Boris (met klittenband) op de juiste plek hangen en deze ochtend is M. aan de beurt. Hiltsje benoemt hierbij de actuele activiteit, heel goed. Daarnaast gebruikt Hiltsje liedjes ter ondersteuning van het einde van de ene activiteit en het begin van de volgende: “We gaan opruimen” zingen ze samen en dan wordt er netjes opgeruimd. In de kast met speelgoedbakken heeft Hiltsje op elke bak een plaatje, zodat duidelijk is welk speelgoed in welke bak hoort. Dan volgt het fruit eten, ingeleid door het liedje “Lekker eten”. " 

" Wanneer de kinderen na het opruimen aan tafel zitten voor het fruit, legt Hiltsje het fruit op tafel en zien ze ook een stuk fruit dat ze niet kennen. Eén jongetje denkt dat het een tomaat is, waarop Hiltsje aan iedereen vraagt : “Is dit een tomaat… kijk eens, er zitten ook pitten in, die halen we er straks uit… het is een meloen”. Leuk om het fruit zo samen met de kinderen te bekijken en Hiltsje vertelt dat ze dit sinds kort bewust doet: het fruit klaarmaken aan tafel, dan heb je hier al hele leuke gesprekken over.De kinderen eten hun fruit keurig op en krijgen daarna thee. Ik verbaas me hierover en vraag of ze hieraan hebben moeten wennen en dit klopt. Hiltsje wilde heel graag thee aanbieden als alternatief voor Roosvicé, omdat dit beter is. De kinderen zijn er nu aan gewend en ze mogen zelfs ook een smaakje uitzoeken, leuk!  De grotere kinderen moeten van Hiltsje hun drinken helemaal opdrinken en daarna mogen ze allemaal een koekje. Dan gaat Hiltsje lezen uit “Tomke bij de dokter”. Ze doet dit prima op interactieve wijze, ze houdt het boek omhoog zodat alle kinderen het goed kunnen zien en stelt geregeld een open vraag aan de kinderen. De kinderen reageren steeds, gaan op in het verhaal en vinden het zichtbaar prachtig. A.  geniet vanuit zijn wipstoel, waardevol dat ze echt als groep genieten van dit moment."